В цій статті ми обговоримо:
Ще кілька років тому було важко уявити, що ми зможемо вільно купувати через інтернет-магазини безліч товарів – від одягу та взуття до побутової техніки, будівельних матеріалів, меблів, продуктів харчування. Безсумнівно, це було пов’язано з тим, що в кожного покупця перед покупкою виникає необхідність детально оглянути товар, відчути його на дотик. Одним із обмежувальних факторів також виступали побоювання про безпеку персональних даних, які вводяться при оплаті товарів в Інтернет-магазинах, оскільки в більшості випадків оплата покупок здійснюється банківськими картками до моменту отримання товару.
Але за ці кілька років ставлення покупців до покупок через Інтернет-магазини значно змінилося. Популярність інтернет-торгівлі в останні роки стабільно зростає, адже цей спосіб продажів зручний і для торговців, і для покупців.
Що таке інтернет торгівля
Інтернет-торгівля передбачає продаж товарів чи послуг через інтернет. Якщо говорити про фізичних осіб, то потенційний покупець заходить на сайт продавця (вітчизняного чи зарубіжного), вивчає асортимент наявної продукції або здійснює пошук конкретного товару, вивчає опис, характеристики, фотографії, відгуки покупців, які вже придбали даний товар, та робить вибір на користь того чи іншого продукту. Після чого відбувається безпосередньо покупка товару та оформлення його доставки.
До Інтернет-торгівлі залучені численні учасники:
- цифрові торгові платформи, що використовуються для здійснення та реалізації угоди;
- споживачі;
- комерційні підприємства, що пропонують товари та послуги для продажу з використанням мереж та інформаційних технологій;
- оператори агрегованих даних;
- оператори супутніх сервісів – логістичних, платіжних, складських тощо;
- державні органи – митні, податкові, сертифікуючі та інші контрольно-наглядові органи.
Нормативне регулювання
Сфера електронної комерції регулюється Законом України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 р. № 675-VIII (далі – Закон № 675).
Основним КВЕДом для роботи інтернет-магазину є 47.91 – це роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет.
Також поширеними додатковими КВЕДами для інтернет-магазинів є:
- 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту;
- 46.42. Оптова торгівля одягом та взуттям;
- 46.43. Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення;
- 46.51.Оптова торгівля комп’ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням;
- 53.20. Інша поштова та кур’єрська діяльність;
- 63.12. Веб-портали.
Відкрити інтернет-магазин набагато простіше та швидше, ніж звичайний. А головне – дешевше, бо для створення сайту не потрібно купувати жодних будматеріалів. Проте все одно витрати будуть:
- на створення сайту;
- витрати на доменне ім’я;
- витрати на хостинг.
Чим можна торгувати в інтернет-магазині
Кожен власник інтернет магазину самостійно визначає асортимент товарів, що будуть продаватися на замовлення в інтернет-магазині, крім товарів, продаж яких згідно із законодавством заборонений .
Такі заборони на сьогодні існують щодо таких товарів:
- ліки та лікарські засоби;
- алкогольні напої та тютюнові вироби;
- предмети мистецтва та антикваріату;
- зброя невійськового призначення та боєприпасів до неї.
Втім, у подібних випадках можна мати в наявності “реальний” магазин чи аптеку, а через інтернет продавати товари, що перебувають у реальних торгових точках чи аптеках шляхом розміщення відповідних замовлень, які виконує вказаний магазин.
Тож перед відкриттям інтернет-магазину, слід уважно вивчити всі умови продажу певного виду товарів.
Розрахунки з покупцями
Найбільш задіяні способи розрахунків за товари чи отримані послуги.
1. Через платіжні системи, якими користується продавець.
Це можуть бути LiqPay, PayPal, Portmone тощо.
За цією схемою працює більшість інтернет-торговців.
Коли приймається платіж, необхідно застосовувати РРО, що зареєстроване у ДПС за загальними правилами.
За умови коли віртуальний продавець не має фізичного контакту з покупцем, РРО можна не застосовувати. Наприклад, якщо:
- надаються інформаційно-консультаційні послуги;
- продаються нематеріальні активи, що їх отримують через інтернет – комп’ютерні програми, електронні книжки, аудіо- та відеозаписи, додаткові опції до комп’ютерної техніки або смартфонів тощо.
Також в інтернет-торгівлі не застосовувати РРО можуть приватні підприємці на єдиному податку, поки обсяг їх доходу за календарний рік не сягне 1 млн грн (п. 296.10 Податкового кодексу України; ПК; п. 6 ст 9 Закону про РРО). Вони оформляють розрахунки з покупцями за допомогою товарних чеків або розрахункових квитанцій на свій вибір. Але є виключення, наприклад для лікарських засобів і виробів медичного призначення.
2. Із банківського рахунку або через термінал самообслуговування.
Це коли покупець перераховує кошти зі свого поточного рахунку в банку на поточний рахунок покупця. Цим варіантом можуть скористатися юридичні особи та приватні підприємці, які відкрили поточні рахунки в банку. Документи, що підтверджують операцію є платіжне доручення або чек з терміналу самообслуговування, якщо оплата коштів здійснювалася через нього.
3. Готівкою кур’єру, коли отримується товар.
Якщо інтернет-магазин працює з РРО, кур’єр мусить приїхати з портативним РРО разом і з переносним POS-терміналом. Але тут є нюанси чи то є свій кур’єр чи задіяна кур’єрська служба, яка буде відповідальна за застосування РРО.
4. У поштовому відділенні.
Якщо за товар платять на пошті, інтернет-продавець РРО не застосовує. У такому разі готівку або банківську картку приймає поштовий оператор, який і видасть покупцю чек РРО про оплату. Потім пошта перерахує кошти на рахунок інтернет-магазину.
5. У пункті видачі товару.
В такому випадку інтернет-торговець має подбати, щоб на місці видачі були РРО та платіжний термінал
Інтернет-торгівля розвивається як в Україні, так і загалом в світі шаленими темпами. За даними дослідження: більше половини мешканців великих міст України роблять покупки в інтернеті, найпопулярніші категорії – електроніка, одяг та косметика. Тому розвивати інтернет-торгівлю є досить перспективним заняттям.