В цій статті ми обговоримо:
В умовах мінливих ринкових відносин і нинішньої конкуренції слід тримати руку на пульсі свого бізнесу. У цьому допомагають різноманітні аналітичні інструменти, зокрема SWOT-аналіз. Він надає можливість дізнатися про внутрішні сильні та слабкі сторони підприємства, а також про його зовнішні можливості й загрози.
Що таке SWOT аналіз
Це один з найефективніших інструментів стратегічного планування.
Спосіб проаналізувати різні аспекти бізнесу та визначити, наскільки вона конкурентоспроможна. Метод виявляє сильні та слабкі сторони вашої компанії, а також виявляє будь-які можливості та загрози, з якими ви можете зіткнутися на поточному ринку.
Абревіатура цього терміну включає перші букви елементів аналізу і розшифровується як:
- Strengths – сильні сторони. Характеристики бізнесу, які вирізняють його на фоні конкурентів;
- Weaknesses – слабкі сторони. Ознаки, які роблять компанію вразливою на ринку;
- Opportunities – можливості. Їх компанія може використовувати для розвитку свого бізнесу;
- Threats – загрози. Те, що може завдати компанії збитків.
Яка мета SWOT аналізу
Найважливіше завдання SWOT-аналізу – допомогти організації побачити та оцінити всі чинники, що впливають на прийняття рішень, а також визначити можливості розвитку.
Хто проводить SWOT аналіз
Власник може проводити SWOT-аналіз самотужки, адже зазвичай саме він бачить цілісну картину та визначає напрямок розвитку бізнесу.
Якщо це вже компанія – у розгляді беруть участь керівники напрямів – команда з кількох спеціалістів із різних департаментів. Це допомагає визначити та вивчити «сліпі зони», які можуть негативно впливати на стан бізнесу чи на відносини з клієнтами.
Як проводиться SWOT аналіз
Як тільки ви запишете всі ідеї, саме час почати звужувати свій список.
Деякі ідеї можуть бути поєднані в одну. Інші можуть бути повністю викреслені, якщо вони надто розпливчасті або частково пов’язані з темою. Думайте про це як про процес відсіювання, щоб у вас залишилися тільки найкращі ідеї для кожної категорії.
Так можна створити остаточний аналіз, в якому будуть визначені пріоритетні області, на яких вам необхідно зосередитись в майбутньому.
Визначившись з пріорітетами, на яких потрібно сфокусуватись, треба прописати план дій – що конкретно, кому та з який період потрібно зробити.
Зазвичай, проводити SWOT аналіз рекомендується хоча б раз на рік, краще 2 рази на рік. Це достатньо просто, але надасть вам бачення важливих кроків для росту компанії, бізнесу.
На які питання потрібно відповісти
Розглянемо які питання треба внести до SWOT аналізу.
-
Питання про сильні сторони:
- Що робить вашу компанію унікальною.
- Що ваша компанія робить добре.
- В яких сферах ви найбільш успішні.
- Які ресурси ви маєте в своєму розпорядженні, що дають вам перевагу над іншими.
-
Питання про слабкі сторони:
- Які сфери діяльності потребують найбільшого покращення.
- Які негативні речі про ваш бізнес ви чуєте від клієнтів.
- Чому потенційні клієнти не конвертуються.
- З якими поширеними проблемами ви постійно стикаєтесь.
- Де ви почуваєтеся обмеженими.
- Що ваш бізнес міг би зробити краще.
-
Питання про можливості:
- Де ви могли б знайти додаткових перспективних клієнтів.
- Які зовнішні тенденції можуть вплинути на вас позитивно.
- Які майбутні події можуть бути корисними для розвитку вашого бізнесу.
- Чи ваш ринок зростатиме в майбутньому.
-
Питання про загрози:
- З якими конкурентами ви можете зіткнутися у майбутньому.
- Які тенденції вплинуть на вас негативно.
- Чи знаходиться ваш ринок на низхідній траєкторії.
- Чи є якісь нещодавні події, які можуть створити для вас проблеми.
Реально оцінювати ситуацію та точність оцінки всіх факторів – запорука успіху. Чим заплутаніше формулювання, тим менш успішним буде аналіз і його результати.
Чим корисний правильно проведений SWOT-аналіз
- визначення можливостей досягнення успіху;
- виділення загроз, які є небезпечними для бізнесу, і знайдення шляхів захисту від них;
- усвідомлення сильних та слабких сторін бізнесу.
Після того, як ви складете SWOT-аналіз, вам необхідно продумати кілька стратегій, які будуть варіюватися в залежності від бажаного результату. У цих стратегіях повинні використовуватися сильні сторони вашого продукту, щоб виключити загрози і перекрити слабкі сторони.
Щоб SWOT-аналіз було здійснено правильно, проводьте його разом із командою ваших спеціалістів, а також не забувайте враховувати думку своїх покупців та клієнтів.