SWOT аналіз

Розбираємося в одному з найефективніших інструментів стратегічного планування

Стаття на 4 хв.

В цій статті ми обговоримо:

В умовах мінливих ринкових відносин і нинішньої конкуренції слід тримати руку на пульсі свого бізнесу. У цьому допомагають різноманітні аналітичні інструменти, зокрема SWOT-аналіз. Він надає можливість дізнатися про внутрішні сильні та слабкі сторони підприємства, а також про його зовнішні можливості й загрози.

Що таке SWOT аналіз

Це один з найефективніших інструментів стратегічного планування.

Спосіб проаналізувати різні аспекти бізнесу та визначити, наскільки вона конкурентоспроможна. Метод виявляє сильні та слабкі сторони вашої компанії, а також виявляє будь-які можливості та загрози, з якими ви можете зіткнутися на поточному ринку.

Абревіатура цього терміну включає перші букви елементів аналізу і розшифровується як:

  • Strengths – сильні сторони. Характеристики бізнесу, які вирізняють його на фоні конкурентів;
  • Weaknesses – слабкі сторони. Ознаки, які роблять компанію вразливою на ринку;
  • Opportunities – можливості. Їх компанія може використовувати для розвитку свого бізнесу;
  • Threats – загрози. Те, що може завдати компанії збитків.

Яка мета SWOT аналізу

Найважливіше завдання SWOT-аналізу – допомогти організації побачити та оцінити всі чинники, що впливають на прийняття рішень, а також визначити можливості розвитку.

Хто проводить SWOT аналіз

Власник може проводити SWOT-аналіз самотужки, адже зазвичай саме він бачить цілісну картину та визначає напрямок розвитку бізнесу.

Якщо це вже компанія – у розгляді беруть участь керівники напрямів – команда з кількох спеціалістів із різних департаментів. Це допомагає визначити та вивчити «сліпі зони», які можуть негативно впливати на стан бізнесу чи на відносини з клієнтами.

Як проводиться SWOT аналіз

Як тільки ви запишете всі ідеї, саме час почати звужувати свій список.

Деякі ідеї можуть бути поєднані в одну. Інші можуть бути повністю викреслені, якщо вони надто розпливчасті або частково пов’язані з темою. Думайте про це як про процес відсіювання, щоб у вас залишилися тільки найкращі ідеї для кожної категорії.

Так можна створити остаточний аналіз, в якому будуть визначені пріоритетні області, на яких вам необхідно зосередитись в майбутньому.

Визначившись з пріорітетами, на яких потрібно сфокусуватись, треба прописати план дій – що конкретно, кому та з який період потрібно зробити.

Зазвичай, проводити SWOT аналіз рекомендується хоча б раз на рік, краще 2 рази на рік. Це достатньо просто, але надасть вам бачення важливих кроків для росту компанії, бізнесу.

На які питання потрібно відповісти

Розглянемо які питання треба внести до SWOT аналізу.

  • Питання про сильні сторони:

    • Що робить вашу компанію унікальною.
    • Що ваша компанія робить добре.
    • В яких сферах ви найбільш успішні.
    • Які ресурси ви маєте в своєму розпорядженні, що дають вам перевагу над іншими.
  • Питання про слабкі сторони:

    • Які сфери діяльності потребують найбільшого покращення.
    • Які негативні речі про ваш бізнес ви чуєте від клієнтів.
    • Чому потенційні клієнти не конвертуються.
    • З якими поширеними проблемами ви постійно стикаєтесь.
    • Де ви почуваєтеся обмеженими.
    • Що ваш бізнес міг би зробити краще.
  • Питання про можливості:

    • Де ви могли б знайти додаткових перспективних клієнтів.
    • Які зовнішні тенденції можуть вплинути на вас позитивно.
    • Які майбутні події можуть бути корисними для розвитку вашого бізнесу.
    • Чи ваш ринок зростатиме в майбутньому.
  • Питання про загрози:

    • З якими конкурентами ви можете зіткнутися у майбутньому.
    • Які тенденції вплинуть на вас негативно.
    • Чи знаходиться ваш ринок на низхідній траєкторії.
    • Чи є якісь нещодавні події, які можуть створити для вас проблеми.

Реально оцінювати ситуацію та точність оцінки всіх факторів – запорука успіху. Чим заплутаніше формулювання, тим менш успішним буде аналіз і його результати.

Чим корисний правильно проведений SWOT-аналіз

  • визначення можливостей досягнення успіху;
  • виділення загроз, які є небезпечними для бізнесу, і знайдення шляхів захисту від них;
  • усвідомлення сильних та слабких сторін бізнесу.

Після того, як ви складете SWOT-аналіз, вам необхідно продумати кілька стратегій, які будуть варіюватися в залежності від бажаного результату. У цих стратегіях повинні використовуватися сильні сторони вашого продукту, щоб виключити загрози і перекрити слабкі сторони.

Щоб SWOT-аналіз було здійснено правильно, проводьте його разом із командою ваших спеціалістів, а також не забувайте враховувати думку своїх покупців та клієнтів.

Читати ще про податки в Україні

Відповіді на питання, які вас цікавлять

Особистий та підприємницький рахунок ФОП

Особистий та підприємницький рахунок ФОП

Товарний облік ФОП, первинні документи

Товарний облік ФОП, первинні документи

Все про ЄСВ

Все про ЄСВ

Чи бачить податкова особисті банківські картки ФОП

Чи бачить податкова особисті банківські картки ФОП